السيره الذاتيه ..كيف تكتب سي في ..قوي
اولا يجب ان تقسم السيره الذاتيه الي اقسام
معلوماتك الشخصيه ..
وتتضمن اسمك وعنوانك ورقم جوالك وايميلك ..والايميل يجب ان يكون محترم وليس اسم لدلعك
و ثانيا مؤهلاتك واخر شهاداتك العلميه ودرجه تخرجك ...
خبراتك والكورسات التي حصلت عليها ......
مهاراتك في اللغات وكم لغه تجيدها
ومهارات الحاسب الالي تكتبها كلها ..
هواياتك ...ورياضاتك اكتبها ..
مثال عزف بيانو ..قارئ جيد ..سباح ..لاعب تايكوندو..وهكذا ...
وبالطبع ارفق مع السيره الذاتيه ...صور من شهادات التخرج والكورسات التي حصلت عليها ...
مكونات السيره الذاتيه و كيفيه عمله
CV Basic Components and how to make one
_________________________________________________
فيه ناس عايزه تعمل سيره ذاتيه او CV بس مش عارفه تكتب فيها ايه او تعمله ازاي ، ده شرح مبسط للمكونات الاساسيه اللي المفروض نكتبها في السي في و كمان ازاي نعمل واحد علشان نقدمه في الشركات كالاتي :
اولا : المكونات الاساسيه Basic Components
------------------------------------------------
1) البيانات الشخصيه Personal Data
هنا تكتب فيه بياناتك الشخصيه زي الاسم Name و تاريخ الميلاد Date Of Birth و الجنسيه Nationality و الديانه Religion و الايميل الشخصي Email و رقم التليفون Phone Number و الحاله الاجتماعيه Martial Statue ( اعزب او عزباء Single ، خاطب او مخطوبه Engaged ، متجوز او متجوزه Married ، مطلق او مطلقه Divorced ، منفصل او منفصله Separated ، ارمل او ارمله Widow او widower ) هنا في الجاله الاجتماعيه لازم تعمل تعديل و تحديث بناء على حالتك الحاليه و كمان في لو فيه تغير في اي بيانات شخصيه بحيث يكون عند الشركه احدث بياناتك الشحصيه و بالنسبه للولاد فقط ممكن تحط خانه موقفك من الجيش بس هي مش شرط خالص و فيه ناس بتكتب كمان الوزن و الطول و دي كمان من شرط برده المكونات الاساسيه بس هي الاسم و تاريخ الميلاد و الجنسيه و الديانه و الايميل و رقم التليفون و الحاله الاجتماعيه هما دول اللي المفروض تكون في اي سي في بشكل اساسي
2) المؤهلات الدراسيه Education Qualification
و هنا تكتب فيها مؤهلاتك الدراسيه سواء كنت واخد ثانويه عامه او ما يعادلها High School او متخرج من كليه Faculty تكتب اسم المدرسه او الكليه بالتفصيل و تكتب القسم اللي انت متخرج منه Major او لو انت لسه بتدرس يبقى تكتب Still Studying و كمان لو انت خلصت الثانويه او كليه تكتب تواريخ التخرج او خلصت امتى
3) الخبرات العمليه Work Experiences
هنا تكتب كل حاجه انت عملتها في حياتك من حيث شغل و خبره عمليه حتى لو كانت خبره بسيطه او تدريب كمان . هنا تكتب كنت شغاله ايه Position و تكتب اسم الشركه او مكان العمل Work Place و تكتب الفتره اللي انت كنت شغال فيها و تكتب بشي موجز و مختصر كنت بتعمل ايه في الشغلانه دي يعني المسؤليات و المهام اللي انت كنت بتعملها في شغلك . لو انت شغال في شغلانه و لسه شغال فيها لغايه دلوقتي اكتب انها Current Job و لما تجي تكتب المده اكتب To Present يعني " حتى وقتنا الحالي " يعني كده " مثلا From 2015 To Present "
ملحوظه هام جدا : اوعي و اياك لما تجي تكتب تفاصيل شغلك او تكتب كنت بتعمل ايه تتطول في الكلام و ترغي و تكتب حاجات كتيره لان كده اللجنه او اي شركه ممكن تعتبرك Over Qualified يعني واحد عنده مؤهلات اعلى من مؤهلات الشغل الحالي يعني خليك و انت بتكتب تكون مختصر و بسيط مش عايز كلام كتير لان ده ممكن يخسرك الشغلانه اللي انت بتقدم فيها
4) اللغات Language
هنا تكتب اللغات اللي انت بتعرفها و بتجيدها و تكتب جنب كل لغه مستواك الحقيقي فيها و هنا لازم تبقى صادق مع نفسك في تقيم نفسك لان اللجنه هنا حتعرف لو انت صادق او بتكدب عليهم في مستوى اجادتك للغه و هنا لما تجي تكتب مستواك في اللغه تكتب Fair يعني عادي مقبول او Good يعني جيد او Very Good يعني جيد جدا او Fluent يعني اجاده تامه و لباقه في اللغه و طبعا بالنسبه للغه العربيه نكتب Mother Tongue او Native يعني اللغه الام الاساسيه
5) المهارات الشخصيه Personal Skills
و هنا نكتب المهارات اللي عندك اللي تناسب الشغلانه اللي انت مقدمه فيها زي انك ممكن تشتغل تحت ضغط او مع كل طروف و تحب تشتغل مع فريق عمل و عندك اصرار و تصميم و اراده و حسن ضيافه و سلوك و تصرف في المواقف المختلفه و ممكن تشتغل بوقت كامل Full Time او جزئي Part Time و كده و هنا كل واحد بكتب مهاراته الشخصيه اللي تميزه و ممكن تخليه يتقبل في الشركه و يبقى مميز عن غيره و اكتب حاجه تغري اللجنه بيك علشان تزود فرص قبولك في الشركه و خلي بالك هنا في المهارات الشخصيه اللجنه ممكن تركز معاك في اسئلتها علشان تشوف هل فعلا اللي انت كاتبه بينطبق عليك او لا علشان كده و انت بتكتب خليك واقعي و صريح و تكتب الحاجات اللي هي فعلا فيك
6) الاهتمامات و الهوايات Interests And Hobbies
هنا تكتب هواياتك و اهتماماتك الشخصيه و حاول تكتب حاجلت تكون متصله بالمجال اللي انت بتقدم فيه علشان دي ممكن تكون ميزه و تزيد فرص قبولك في الشركه و لما تكتب الهوايات و الاهتمامات حاول تكون محضر لكل حاجه حاجه او اجابه لان ممكن اللجنه تسالك فيهم
7) المرجع References
ساعات فيه شركات بتحب تسال على الناس اللي بيقدمو فيها علشان تعرف عنهم شويه معلومات و تطمن قبل ما تاخد الخطوه و تقبل الناس دي و السؤال هنا الشركه حتسال مين ؟ هنا الشركه بتكلم مع حد اسمه المرجع او Reference و ده بيكون مثلا زي مديرك في الشغل او حد منصبه اعلى منك في الشغل او حد من قرايبك او المقربين ليك بس في الغالب بيكون حد ليه علاقه بالشغل بتاعك في حاله لو انت شغال و لو مش شغال هنا ممكن تكلم و تسال المقربين ليك . طبعا هنا لازم يكون معاك ارقام و بيانات و تفاصيل الناس دي اللي الشركه ممكن تستفسر منهم عليك و تكلمهم بس متكتبش اي حاجه في السي في خالص هما بس يكونو معاك و تكتب بس تحت خانه Reference كده Upon your request يعني " بناء على طلبكم " يعني حنعمل ايه ؟ كل اللي حتعمله تعمل خانه اسمها Reference و تكتب تحتيها Upon your request يعني بناء على طلبكم و هنا لو الشركه عايزه البنات هنا حيكون التعامل بينك و بينها و عايز اقول ان مثلا في انترفيو القطريه في حاله قبولك فيه اللجنه بتديلك ابليكاشن طويل تكتب فيه بياناتك و من ضمنها references علشان كده لازم لازم تكون معاك بيانات اي حد سواء حد في الشغل او المقربين ليك " اخواتك ، بابا ، ماما ، خالك ، عمك ..الخ "
ملاحظات هامه :
1) لو عايز تضيف حاجه في السي في علشان يكون شكله مقبوله و كويس قدام اللجنه ممكن تضيف خانه اسمها Objective يعني هدفك و عايز تكون ايه في الشغلانه اللي انت مقدمه فيها او في الحياه العمليه بشكل عام في حياتك و الخانه دي بتكون قبل خانه البيانات الشخصيه
2) لازم هنا تحط صوره شخصيه صغيره 4x6 و انت لابس فورمال جنب البيانات الشخصيه او في مكان مناسب و ملائم لشكل السي في و يفضل تكون الصوره الوان مش ابيض و اسود
3) السي في بيكون في حدود صفحتين مش اكتر من كده و يكون بخط واضح و مقروء
4) الاختصار في البيانات قدر الامكان و خصوصا في خبرات العمليه توفيرا لوقتك و وقت اللجنه في القراءه و علشان متكنش Over Qualified
ثانيا : ازاي اعمل سيره ذاتيه CV
-------------------------------
هنا بنروج اي مكتب او Photo Copy Center تعمل واحد هناك و لازم يكن بنسخه Word او PDF و يفضل انها تكون PDF علشان دي ليها قابليه للعمل على اجهزه الكومبيوتر و موبايل و تكون مساحه السي في مقبوله و صغيره علشان لما تجي تعمل Attach و انت بتقدم اونلاين تكون مساحته قابله للتحميل و الرفع و يكون منظم و مرتب في ترتيب الخانات و البيانات
السيره الذاتيه او CV بتمثل تفاصيل حياتك بشكل موجز علشان كده حاول تكون صريح و واقعي فيه علشان اللجنه كده كده حتسالك فيه و تشوف اللي انت كاتبه صح او غلط و الكلام ده حقيقي و ينطبق عليك و لا لا لان ممكن تكتب حاجه في السي في تكون سبب من اسباب الفشل و عدم التوفيق و يا ما ناس كتيره متقبلتش في شركات طيران بسبب الموضوع ده يعني لازم نخلي بالنا كويس
اولا يجب ان تقسم السيره الذاتيه الي اقسام
معلوماتك الشخصيه ..
وتتضمن اسمك وعنوانك ورقم جوالك وايميلك ..والايميل يجب ان يكون محترم وليس اسم لدلعك
و ثانيا مؤهلاتك واخر شهاداتك العلميه ودرجه تخرجك ...
خبراتك والكورسات التي حصلت عليها ......
مهاراتك في اللغات وكم لغه تجيدها
ومهارات الحاسب الالي تكتبها كلها ..
هواياتك ...ورياضاتك اكتبها ..
مثال عزف بيانو ..قارئ جيد ..سباح ..لاعب تايكوندو..وهكذا ...
وبالطبع ارفق مع السيره الذاتيه ...صور من شهادات التخرج والكورسات التي حصلت عليها ...
معلوماتك الشخصيه ..
وتتضمن اسمك وعنوانك ورقم جوالك وايميلك ..والايميل يجب ان يكون محترم وليس اسم لدلعك
و ثانيا مؤهلاتك واخر شهاداتك العلميه ودرجه تخرجك ...
خبراتك والكورسات التي حصلت عليها ......
مهاراتك في اللغات وكم لغه تجيدها
ومهارات الحاسب الالي تكتبها كلها ..
هواياتك ...ورياضاتك اكتبها ..
مثال عزف بيانو ..قارئ جيد ..سباح ..لاعب تايكوندو..وهكذا ...
وبالطبع ارفق مع السيره الذاتيه ...صور من شهادات التخرج والكورسات التي حصلت عليها ...
مكونات السيره الذاتيه و كيفيه عمله
CV Basic Components and how to make one
_________________________________________________
فيه ناس عايزه تعمل سيره ذاتيه او CV بس مش عارفه تكتب فيها ايه او تعمله ازاي ، ده شرح مبسط للمكونات الاساسيه اللي المفروض نكتبها في السي في و كمان ازاي نعمل واحد علشان نقدمه في الشركات كالاتي :
اولا : المكونات الاساسيه Basic Components
------------------------------------------------
1) البيانات الشخصيه Personal Data
هنا تكتب فيه بياناتك الشخصيه زي الاسم Name و تاريخ الميلاد Date Of Birth و الجنسيه Nationality و الديانه Religion و الايميل الشخصي Email و رقم التليفون Phone Number و الحاله الاجتماعيه Martial Statue ( اعزب او عزباء Single ، خاطب او مخطوبه Engaged ، متجوز او متجوزه Married ، مطلق او مطلقه Divorced ، منفصل او منفصله Separated ، ارمل او ارمله Widow او widower ) هنا في الجاله الاجتماعيه لازم تعمل تعديل و تحديث بناء على حالتك الحاليه و كمان في لو فيه تغير في اي بيانات شخصيه بحيث يكون عند الشركه احدث بياناتك الشحصيه و بالنسبه للولاد فقط ممكن تحط خانه موقفك من الجيش بس هي مش شرط خالص و فيه ناس بتكتب كمان الوزن و الطول و دي كمان من شرط برده المكونات الاساسيه بس هي الاسم و تاريخ الميلاد و الجنسيه و الديانه و الايميل و رقم التليفون و الحاله الاجتماعيه هما دول اللي المفروض تكون في اي سي في بشكل اساسي
2) المؤهلات الدراسيه Education Qualification
و هنا تكتب فيها مؤهلاتك الدراسيه سواء كنت واخد ثانويه عامه او ما يعادلها High School او متخرج من كليه Faculty تكتب اسم المدرسه او الكليه بالتفصيل و تكتب القسم اللي انت متخرج منه Major او لو انت لسه بتدرس يبقى تكتب Still Studying و كمان لو انت خلصت الثانويه او كليه تكتب تواريخ التخرج او خلصت امتى
3) الخبرات العمليه Work Experiences
هنا تكتب كل حاجه انت عملتها في حياتك من حيث شغل و خبره عمليه حتى لو كانت خبره بسيطه او تدريب كمان . هنا تكتب كنت شغاله ايه Position و تكتب اسم الشركه او مكان العمل Work Place و تكتب الفتره اللي انت كنت شغال فيها و تكتب بشي موجز و مختصر كنت بتعمل ايه في الشغلانه دي يعني المسؤليات و المهام اللي انت كنت بتعملها في شغلك . لو انت شغال في شغلانه و لسه شغال فيها لغايه دلوقتي اكتب انها Current Job و لما تجي تكتب المده اكتب To Present يعني " حتى وقتنا الحالي " يعني كده " مثلا From 2015 To Present "
ملحوظه هام جدا : اوعي و اياك لما تجي تكتب تفاصيل شغلك او تكتب كنت بتعمل ايه تتطول في الكلام و ترغي و تكتب حاجات كتيره لان كده اللجنه او اي شركه ممكن تعتبرك Over Qualified يعني واحد عنده مؤهلات اعلى من مؤهلات الشغل الحالي يعني خليك و انت بتكتب تكون مختصر و بسيط مش عايز كلام كتير لان ده ممكن يخسرك الشغلانه اللي انت بتقدم فيها
4) اللغات Language
هنا تكتب اللغات اللي انت بتعرفها و بتجيدها و تكتب جنب كل لغه مستواك الحقيقي فيها و هنا لازم تبقى صادق مع نفسك في تقيم نفسك لان اللجنه هنا حتعرف لو انت صادق او بتكدب عليهم في مستوى اجادتك للغه و هنا لما تجي تكتب مستواك في اللغه تكتب Fair يعني عادي مقبول او Good يعني جيد او Very Good يعني جيد جدا او Fluent يعني اجاده تامه و لباقه في اللغه و طبعا بالنسبه للغه العربيه نكتب Mother Tongue او Native يعني اللغه الام الاساسيه
5) المهارات الشخصيه Personal Skills
و هنا نكتب المهارات اللي عندك اللي تناسب الشغلانه اللي انت مقدمه فيها زي انك ممكن تشتغل تحت ضغط او مع كل طروف و تحب تشتغل مع فريق عمل و عندك اصرار و تصميم و اراده و حسن ضيافه و سلوك و تصرف في المواقف المختلفه و ممكن تشتغل بوقت كامل Full Time او جزئي Part Time و كده و هنا كل واحد بكتب مهاراته الشخصيه اللي تميزه و ممكن تخليه يتقبل في الشركه و يبقى مميز عن غيره و اكتب حاجه تغري اللجنه بيك علشان تزود فرص قبولك في الشركه و خلي بالك هنا في المهارات الشخصيه اللجنه ممكن تركز معاك في اسئلتها علشان تشوف هل فعلا اللي انت كاتبه بينطبق عليك او لا علشان كده و انت بتكتب خليك واقعي و صريح و تكتب الحاجات اللي هي فعلا فيك
6) الاهتمامات و الهوايات Interests And Hobbies
هنا تكتب هواياتك و اهتماماتك الشخصيه و حاول تكتب حاجلت تكون متصله بالمجال اللي انت بتقدم فيه علشان دي ممكن تكون ميزه و تزيد فرص قبولك في الشركه و لما تكتب الهوايات و الاهتمامات حاول تكون محضر لكل حاجه حاجه او اجابه لان ممكن اللجنه تسالك فيهم
7) المرجع References
ساعات فيه شركات بتحب تسال على الناس اللي بيقدمو فيها علشان تعرف عنهم شويه معلومات و تطمن قبل ما تاخد الخطوه و تقبل الناس دي و السؤال هنا الشركه حتسال مين ؟ هنا الشركه بتكلم مع حد اسمه المرجع او Reference و ده بيكون مثلا زي مديرك في الشغل او حد منصبه اعلى منك في الشغل او حد من قرايبك او المقربين ليك بس في الغالب بيكون حد ليه علاقه بالشغل بتاعك في حاله لو انت شغال و لو مش شغال هنا ممكن تكلم و تسال المقربين ليك . طبعا هنا لازم يكون معاك ارقام و بيانات و تفاصيل الناس دي اللي الشركه ممكن تستفسر منهم عليك و تكلمهم بس متكتبش اي حاجه في السي في خالص هما بس يكونو معاك و تكتب بس تحت خانه Reference كده Upon your request يعني " بناء على طلبكم " يعني حنعمل ايه ؟ كل اللي حتعمله تعمل خانه اسمها Reference و تكتب تحتيها Upon your request يعني بناء على طلبكم و هنا لو الشركه عايزه البنات هنا حيكون التعامل بينك و بينها و عايز اقول ان مثلا في انترفيو القطريه في حاله قبولك فيه اللجنه بتديلك ابليكاشن طويل تكتب فيه بياناتك و من ضمنها references علشان كده لازم لازم تكون معاك بيانات اي حد سواء حد في الشغل او المقربين ليك " اخواتك ، بابا ، ماما ، خالك ، عمك ..الخ "
ملاحظات هامه :
1) لو عايز تضيف حاجه في السي في علشان يكون شكله مقبوله و كويس قدام اللجنه ممكن تضيف خانه اسمها Objective يعني هدفك و عايز تكون ايه في الشغلانه اللي انت مقدمه فيها او في الحياه العمليه بشكل عام في حياتك و الخانه دي بتكون قبل خانه البيانات الشخصيه
2) لازم هنا تحط صوره شخصيه صغيره 4x6 و انت لابس فورمال جنب البيانات الشخصيه او في مكان مناسب و ملائم لشكل السي في و يفضل تكون الصوره الوان مش ابيض و اسود
3) السي في بيكون في حدود صفحتين مش اكتر من كده و يكون بخط واضح و مقروء
4) الاختصار في البيانات قدر الامكان و خصوصا في خبرات العمليه توفيرا لوقتك و وقت اللجنه في القراءه و علشان متكنش Over Qualified
ثانيا : ازاي اعمل سيره ذاتيه CV
-------------------------------
هنا بنروج اي مكتب او Photo Copy Center تعمل واحد هناك و لازم يكن بنسخه Word او PDF و يفضل انها تكون PDF علشان دي ليها قابليه للعمل على اجهزه الكومبيوتر و موبايل و تكون مساحه السي في مقبوله و صغيره علشان لما تجي تعمل Attach و انت بتقدم اونلاين تكون مساحته قابله للتحميل و الرفع و يكون منظم و مرتب في ترتيب الخانات و البيانات
السيره الذاتيه او CV بتمثل تفاصيل حياتك بشكل موجز علشان كده حاول تكون صريح و واقعي فيه علشان اللجنه كده كده حتسالك فيه و تشوف اللي انت كاتبه صح او غلط و الكلام ده حقيقي و ينطبق عليك و لا لا لان ممكن تكتب حاجه في السي في تكون سبب من اسباب الفشل و عدم التوفيق و يا ما ناس كتيره متقبلتش في شركات طيران بسبب الموضوع ده يعني لازم نخلي بالنا كويس